جک J7 کرمان موتور – مجله ماشین | کار تو رنت
جک J7 کرمان موتور – مجله ماشین | کار تو رنت
جک J7 کرمان موتور توسط تیم تست مجله ماشین، مورد بررسی فنی و میدانی قرار گرفت.
مجله ماشین – نوشته: ایمان ذاکریان/ ماجرا از تغییر قوانین مالکیت برندها در چین شروع شد. با ایجاد این تغییر برندهای خارجی میتوانند با خرید سهام کمپانیهای چینی خودروهای پلاگین هیبرید و تمام برقی تولید کنند.
تاریخچه جک J7
فولکس واگن با ایجاد این تغییر قانون اقدام به خرید سهام کمپانی JAC کرد. حدود ۴۰ درصد سهام JAC متعلق به شرکتهای دولتی چین بوده و ۲۴ درصد آن را شرکت مادر Automobile Group Holding Anhui Jianghual در اختیار دارد و مابقی سهام که کمتر از ۵۰ درصد است متعلق به فولکس واگن است. هدف کمپانی آلمانی از خرید این سهام عرضه محصولات SEAT در بازار چین بود.
برنامه ریزی اولیه شامل استفاده مستقیم از نام تجاری SEAT بود که چینیها تغییر نظر دادند و خواستار راه اندازی یک برند جدید شدند. ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۸ برند SEHOL با نام اولیه SOL تحت عنوان جوینت ونچر جک و فولکس واگن چین تأسیس شد.
نام اصلی SEHOL از کلمه SOL گرفته شده که در اسپانیایی به معنی خورشید است. دلیل این نامگذاری از یک بخش به ریشههای اسپانیایی این برند و از طرف دیگر به وسایل نقلیه با انرژیهای تجدیدپذیر اشاره دارد. کمپانی JAC در سال ۲۰۲۰ نام این برند را از SOL به SEHEL یا به زبان چینی SIHAO تغییر داد و این شرکت تاکنون خودروهای خود را با این برند معرفی کرده است.
طرح اصلی بدنه SEHOL A5 که پروژه آن A432 نام داشت، در تورین ایتالیا مرکز طراحی JAC توسط «دانیل گگلیون» که در گذشته سابقه حضور در آلفارومئو را داشته خلق شده و طراحی داخلی این خودرو هم توسط «جیانکارلو کونسیلیو» که در کارنامه خود حضور در لانچیا و مازراتی را تجربه کرده انجام شده است.
نخستین بار خودروی SEHOL A5 در نمایشگاه سال ۲۰۲۱ شانگهای معرفی گردید و در ماه اوت همان سال با دو مدل SEHOL A5 وSEHOL A5 PLUS وارد بازار شد.
ماجرای ورود جک J7 به ایران
ماجرای ورود این خودرو به کشورمان از آنجایی بود که تصاویری غیر رسمی در شبکههای اجتماعی از خط مونتاژ کرمان موتور به اشتراک گذاشته شد، تصاویر مشاهده شده حضور SEHOL A5 را نشان میداد. در آن زمان زمزمههای ورود یک سدان با چهرهای متفاوت به بازار ایران قوت گرفت، سرانجام با اعلام رسمی کرمان موتور این خودرو چهارم مردادماه ۱۴۰۱ طی مراسمی در هتل استقلال تهران با نام تجاری JAC J7 حضورش را در بازار ایران قطعی کرد.
طراحی بیرونی جک J7 کرمان موتور
در طراحی بیرونی JAC J7 تمامی خطوط نسبتاً خشمگین و رو به جلو طراحی شدهاند، چرغهای به هم پیوسته جلو با قرارگیری ۱۴۲ عدد LED در کنار هم ظاهری خاص را به این خودرو بخشیده است. در طول روز روشن بودن LED خطی به همراه دیلایتها ظاهری متفاوت تر از خودروهای دیگر را به نمایش میگذارد.
این سبک از طراحی چرغهای به هم پیوسته (LIGHTBAR) ترند روز خودروهای اروپایی، کرهای و حتی آمریکایی است. کمپانی جک هم از این قائله جا نمانده و این طراحی چراغ را برای این مدل خود در نظر گرفته است.
جلو پنجره بزرگ با دو کمربند در میانه آن نمای جلوی این خودرو را جذابتر کرده است، بافت الیاف کربن به کار رفته در یکی از کمربندها این جذابیت را بیشتر به رخ میکشد. در طرفین سپر جلو طراح بر این باور بوده که این خودرو به ورودیهای هوا برای خنک نگه داشتن سیستم ترمز بیشتر نیاز دارد تا پرژکتور! از همین رو در دو طرف سپر جلو شما ورودیهای هوا را میتوانید مشاهده کنید.

در نمای جانبی شیب سقف به دلیل طراحی لیفت بک JAC J7 بیشتر از هر چیزی به چشم میآید، در این مدل طراحی در صندوق به همراه شیشه عقب به هم متصل هستند، با باز شدن در صندوق شیشه عقب خودرو هم بالا میرود و به این دلیل شما تجربه یک فضای صندوق بزرگتر را خواهید داشت، چیزی که در J7 شما آن را کاملا احساس خواهید کرد.
نوار کرومی که از میانه گلگیر عقب تا در جلو کشیده شده است، طراحی این قسمت را تکمیل کرده است، اما شاید رینگهای اسپرت سایز ۱۸ اینچی کمی بزرگتر بودند چهرهای جذابتر را مشاهده میکردیم!
یکی از نکات منفی در طراحی عقب JAC J7 در صندوق آن است، امتداد پیدا کردن در صندوق تا میانه سپر از دیدگاه من یک ضعف محسوب میشود زیرا کوچکترین برخوردی که با عقب خودرو اتفاق بیفتد در صندوق بسیار آسیب پذیر خواهد بود.
گرافیک زیبای چرغهای عقب کمی این ضعف را پوشش میدهد و باعث میشود کمی حواسم از این ضعف پرت شود، همانند قسمت جلوی خودرو چرغهای عقب هم توسط یک نوار LED به یکدیگر متصل شدهاند، چراغ ترمز سوم هم در قسمت بالایی شیشه عقب به زیبایی جای خوش کرده است.
مه شکنهای عمودی طوری طراحی شدهاند که گویی در طرفین سپر عقب فرو رفتهاند و سر اگزوزهای تک در دو طرف دیفیوزر تکمیل کننده نمای عقب JAC J7 هستند.
وقتی در JAC J7 را باز کردم با فضای کابین مدرن، ساده و با کیفیتی مواجه شدم، ترکیب پارچه خاکستری و چرم مشکی با دوخت های سفید رنگ اولین چیزی است که چشم نوازی میکند، نورپردازی داخلی که دارای ۶۴ رنگ انتخابی است حس خوبی را به شما القا میکند.
طراحی داخلی جک J7 کرمان موتور
همان طراحی مدرن و اسپرت نمای بیرونی J7 درون کابین هم رعایت شده است. فرمان D کات و یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال ۷ اینچی که در سه مود متفاوت گرافیک آن قابل تنظیم است توجه شما را جلب میکند.
درون کابین هیچ خبری از شلوغ کاری که چینیها به آن عادت دارند نیست. تقریبا تمامی کنترلها، تنظیمات و اطلاعات توسط یک مانیتور عمودی ۴/۱۰ اینچی که در وسط داشبورد قرار گرفته انجام میشود، این سبک از طراحی مانیتور ترند این روزهای کمپانیهای مطرح خودروسازی است.
خروجیهای سیستم تهویه مطبوع به هم پیوسته طراحی شدهاند و در سراسر داشبورد امتداد پیدا کردهاند.
صندلیهای اسپرت جلو بدن را به خوبی در بر میگیرد اما در مسافتها طولانی کمی خسته کننده به نظر میرسد.
فضای سرنشینان به خصوص در ردیف عقب با توجه به لیفت بک بودن و شیب سقف قابل قبول است.
امکانات رفاهی در این نسخه از JAC J7 که کرمان موتور در نظر گرفته سطح خوبی دارد، امکاناتی مانند : دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمهای، کروز کنترل، گرمکن صندلی جلو، سیستم تشخیص مانع، اهرم تعویض دنده پشت فرمان، شارژر وایرلس، VOICE کنترل، ایرکاندیشن تک نقطهای، سنسور باران، صندوق عقب برقی، اتو هلد، ۸ عدد اسپیکر، صندلیهای برقی، نویگیشن، کول باکس و. . . که در کنار ۶ ایربگ جانبی جلو، پردهای و سرنشینان جلو تکمیل کننده کابین J7 هستند.
از لحاظ ایمنی هم کمپانی JAC در کنار سیستمهای زیادی که به عنوان دستیار راننده تعبیه کرده است و به عنوان مثال میتوان به HBA سیستم ترمز کمکی، BOS سیستم ترمز اظطراری، ESC سیستم کنترل پایداری، HAC کنترل ایستایی در شیب، TSC سیستم کنترل کشش، اشاره کرد موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی هم شده است.
تست و بررسی جک J7 کرمان موتور
اما دیگر وقت آن رسیده بود که ببینیم این سدان جدید از لحاظ فنی و کیفیت سواری چه چیزی را برای ارائه دارد. در ابتدای مسیر کمی آرام شروع به حرکت کردم کابین بدون ورود صداهای اضافی محیط سواری نرم و بی صدایی دارد که حس خوبی را منتقل میکند.
سیستم تعلیق در عبور از ناهمواریها عملکرد خوبی دارد و نرم و منطقی رفتار میکند.
کمی فشار را روی پدال گاز بیشتر میکنم موتور ۵/۱ لیتری توربو با کمی تأخیر عکسالعمل نشان میدهد، این تأخیر را شما در اکثر خودروهای چینی میتوانید حس کنید، شتاب صفر تا ۱۰۰ تقریباً ۸ ثانیهای نیازهای شما را برطرف میکند، انتقال قدرت توسط یک گیربکس دوکلاجه ۶ سرعته انجام میشود.
پیشرانه ۱۷۲ اسببخاری JAC J7 که از دل آن ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور استخراج میشود جوابگوی خواستههای شما خواهد بود.
مسیر نسبتاً پر پیچ و خم و شیبداری را جهت تست درایو انتخاب کردم، در پیچها به لطف صندلیهای اسپرت بدن شما به خوبی در بر گرفته میشود، بعضی پیچها را پس از خارج کردن ESP از مدار کمی با سرعت عبور کردم اما هندلینگ JAC J7 حس قابل اطمینانی را به من منتقل نکرد، شتاب اولیه حتی در شیبهای مثبت اگر آن تأخیر پدال گاز را ندیده بگیریم قابل قبول است.
پشت فرمان میدان دید خوبی دارید اما شیشه عقب کمی کوچک طراحی شده است و با وجود پشت سریهای صندلی عقب کمی مشکل دید خواهید داشت.
به لطف وجود سقف پانورامیک و فاصله محوری ۲۷۷۰ میلیمتری سرنشینان ردیف عقب حتی با وجود ۳ نفر فضای تاریک و تنگی را نخواهند داشت.
جک J7 کرمان موتور بخریم یا نه؟
طبق تجربه شخصی که نسبت به سواری دیگر رقبای چینی JAC J7 داشتهام باید بگویم این سدان تازه وارد کرمان موتور یک سر و گردن بالاتر از رقیبهاش قرار میگیره.
کمپانی JAC سعی کرده است تا با ارائه یک موتور قدرتمند و ظاهری متفاوت، محصول خود را نسبت به دیگر رقبا متمایز کند.
با ورود خودروها چینی به ایران، بازار کمی از حالت انحصاری خارج شده است، درسته که فقط گزینه چینی را در اختیار داریم اما باز هم شرایط نسبت به قبل کمی پویاتر شده است. به طور کلی JAC J7 یک خودروی زیبا، مدرن با سطح امکانات قابل قبولی است که میتواند در بازار برای خود جایگاه ویژهای داشته باشد.
اما با قیمت زیر ۲.۵ میلیاردی این خودرو شاید کمی نیاز به تامل داشته باشید. زیرا شما در این بازده قیمتی میتوانید گزینه مزدا۳ نیو و سراتو مونتاژ سایپا رو هم داشته باشید.
مشخصات جک J7
حجم موتور (سیسی) |
۱۵۰۰ توربو |
قدرت(اسببخار) | ۱۸۴ |
گشتاور (نیوتنمتر) | ۲۸۰ |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا صد (ثانیه) | ۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۷۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۴۸۵ |
طول، عرض، ارتفاع (میلیمتر) | ۱۴۹۲، ۱۸۲۰، ۴۷۸۰ |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
حجم باک (لیتر) | ۵۵ |
حجم صندوق (لیتر) | ۵۴۰ |
قیمت جهانی (دلار) | ۴۲۰/۱۴ – ۶۸۰/۱۹ |
قیمت بازار ایران (میلیارد تومان) | ۹/۱ تا ۳/۲ |
در پایان از آقای محمدرضا دشتی و همراهی آقای آرش رفیعی جهت همراهی با تیم تست مجله ماشین کرده و پیشنهاد میکنیم جدول مشخصات کامل J7 را مورد توجه قرار دهید.