مرسدس‌بنز کابریولت 220 A مدل1954 / یکی از ارزشمندترین خودروهای ایران | کار تو رنت

0 10


مرسدس‌بنز کابریولت 220 A مدل1954 / یکی از ارزشمندترین خودروهای ایران | کار تو رنت



زمانی که تصاویری از نمایشگاه‌های اتومبیل خارج از کشور را می‌بینیم، تفاوت فاحشی با این گونه نمایشگاه‌ها در ایران مشاهده می‌کنم.

مجله ماشین – نوشته: مهندس برزو سپاسی / اتومبیل‌‏های شرکت کننده در این‏گونه رویدادها در ایران معمولاً در سطح پائین‏‌تری از کشورهای دیگر قرار می‏‌گیرند چرا که ما خود بسیاری از اتومبیل‏‌های با ارزش قدیمی را به چنگال گورستان‏‌های اتومبیل سپرده‌‏ایم و حالا باید در سوگ آنها بنشینیم.

البته هنوز هم گنجینه‌‏هایی وجود دارند که ثابت می‌‏کنند ایران هم می‏تواند به لحاظ خودرو‏های کلاسیک در کشورهای جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

تا امروز تعداد زیادی از اتومبیل‏‌های کلاسیک موجود در ایران در این بخش به خوانندگان محترم معرفی شده‌‏اند که در میان آن‌ها اتومبیل‏‌های زیبایی همچون جاگوار E-type، دتوماسو پانترا، فراری ۳۰۸، پورشه ۳۵۶، مدل‏‌های مختلف مرسدس SL و بسیاری دیگر دیده می‏‌شدند و امروز قصد داریم به معرفی اتومبیلی بپردازیم که به لحاظ قدمت و ارزش در رده‏ای بسیار بالا و در رده نمایشگاه‏‌های معتبر جهانی قرار دارد.

بررسی مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

۲۲۰ در مقابلم است. یک نکته را باید اعتراف کنم و آن اینکه قبل از دیدن این خودرو آرزو می‏‌کردم که از نوع Cabriolet A باشد اما زیاد هم امید نداشتم.

ولی در لحظه دیدن با آنکه روی آن پارچه کشیده شده بود توانستم A بودن آن را تشخیص دهم.

اما کابریولت A به چه معناست؟ سری ۲۲۰ دارای چهار نوع اتاق است. اولین آنها اتاق سدان معمولی بوده که خیلی خاص نیست.

دومین مدل کوپه آن است که بسیار زیباست. سری‏‌های کروکی آن به دو مدل B که دو در ولی چهار نفره و A دو در و رودستر است تقسیم می‌‏شود.

مرسدس‌بنز کابریولت 220 A مدل1954
نمای عقب مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

در واقع رودستر یا نمونه مورد آزمایش امروز بالاترین ارزش را در میان اتومبیل‏‌های این گروه دارد.

سری ۲۲۰ در سال ۱۹۵۱ در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت معرفی شد.

نوآوری آن منتقل کردن چراغ‌‏های جلو روی گلگیرها بود که به آن حالتی آیرودینامیک می‌بخشید.

مشخصات فنی مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

این مرسدس دارای یک موتور ۶ سیلندر خطی به حجم ۲۱۹۵ سی‌‏سی و قدرت ۷۹ اسب‏‌بخار در دور ۴۸۵۰ و گشتاور ۱۰۵ lb.ft در دور ۲۵۰۰ بود.

وزن مدل سدان ۱۳۵۰ کیلوگرم بود که در نمونه کروکی به ۱۴۴۰ کیلوگرم افزایش یافته بود.

طراحی مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

بدنه کاملاً مرسدس است. این را از فاصله دور نیز می‏‌توانید تشخیص دهید.

جلو پنجره بسیار بلند بوده و نمایی بسیار اشرافی به کل بدنه می‏‌بخشد.

اصولاً همه خطوط و منحنی‏‌ها در نهایت به جلو پنجره ختم می‌‏شوند و آن را به نقطه ثقل طراحی بدل می‌‏کنند.

بدنه در مجموع شباهت زیادی به سبک‏‌های طراحی دهه ۱۹۳۰ دارد.

مرسدس‌بنز کابریولت 220 A مدل1954
نمای جانبی مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

گلگیر‏ها بسیار پف کرده هستند. در عقب، چراغ‏‌هایی بسیار کوچک دیده می‌‏شوند که شامل چراغ اصلی، چراغ دنده عقب و راهنما است. بدنه به صورت دست‏ساز و روی قالب‏‌های چوبی تولید می‌‏شده است.

شوک بزرگ زمانی به شما وارد می‌‏شود که در صندوق را باز کنید.

در آن سال مشتری‏‌های ۲۲۰ می‏‌توانستند چمدان‏‌های مخصوص آن را که مطابق طراحی خودرو است به کارخانه سفارش دهند.

صندوق عقب به سه بخش مختلف تقسیم شده است.

در بخش پائینی لاستیک زاپاس و جک دیده می‏‌شود.

در طبقه میانی، چمدان اصلی جای می‏‌گیرد و در طبقه بالایی فضای کافی برای قرار دادن یک یا دو کیف کوچک تعبیه شده است.

قابل ذکر این که طبقه حائل میان بخش‏‌های وسطی و بالایی قابل برداشتن است.

برای ورود به داخل اتاق یک دستگیره بزرگ را باید به پایین بکشید و در عظیم آن را حول محوری که در عقب در قرار گرفته باز کنید.

فضای داخل نیز بسیار شکیل و در عین حال ساده طراحی شده است.

مرسدس‌بنز کابریولت 220 A مدل1954
کابین مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

بخش رویی و میانی داشبورد چوبی است. این چوب روی درها و ستون‏‌ها نیز امتداد یافته است.

فرمان بسیار بزرگ و باریک است و راهنمای آن نیز که به صورت تکه‏‌ای فلزی روی آن قرار گرفته، آن را کیلومتر‏ها از اتومبیل‌‏های امروزی دور کرده است.

صندلی‏ها بسیار تنومند و راحت هستند و قابلیت تا شدن به سمت جلو را دارند. با آنکه این اتومبیل یک رودستر بوده اما در پشت صندلی‏‌های جلو یک صندلی نیمکت مانند کوچک نیز نصب شده که برای قرار دادن بار، قابلیت تا شدن را نیز دارد.

در مقابل چشمان راننده یک کیلوترشمار و یک ساعت قرار دارند و سه نمایشگر کوچک آنالوگ نیز در وسط آنها دیده می‏‌شوند.‌

ترمز دستی دقیقاً همانند عصای سالمندان است و زیر محور فرمان است. در بخش زیر داشبورد نیز دکمه‌‏های مربوط به چراغ‌‏ها و بخاری قرار دارند.

نکته قابل توجه در این اتومبیل اجزای مختلف فلزی هستند که کاملاً دست نخورده باقی مانده‌‏اند.

رانندگی با مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

حالا نوبت به رانندگی با این پدیده زیبا می‏‌رسد. نکته بسیار مهم در مورد این مرسدس آن است که در رانندگی بسیار نرم بوده و با آنکه ابعاد آن نسبتاً بزرگ است ( طول×عرض×ارتفاع معادل ۴۵۰۷×۱۶۸۵×۱۶۱۰ میلی‏متر) رانندگی با آن بسیار راحت است.

دنده بغل فرمانی است و عوض کردن آن حس خوبی را منتقل می‏‌کند.

برای حداکثر لذت از این خودرو نیاز به یک اقدام کوچک یعنی باز کردن سقف نیز بود که آن را نیز انجام دادیم.

برای باز کردن کروک ابتدا باید قلاب‏‌های آن را در بخش بالایی شیشه جلو باز کنید.

پله دوم آن است که از اتومبیل پیاده شوید و بخش فلزی S شکل کنار سقف را با یک ضربه مختصر تا کنید.

مرسدس‌بنز کابریولت 220 A مدل1954
مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

پس از آن سقف به وسیله دست به آرامی به سمت پائین جمع می‏‌گردد.

شاید کروک‌‏های امروزی با فشار یک دکمه حتی روی ریموت خودرو ظرف چند ثانیه باز شوند ولی بی شک لذت باز کردن دستی سقف را از راننده می‏‌گیرند.

البته همه اتومبیل‏‌های مدرن نیز بدین گونه نیستند.

برای مثال لامبورگینی مورسیه لگو رودستر برای قرار دادن سقف باید یک روند پیچیده را به صورت دستی انجام دهید. در نهایت با سقف باز به خیابان باز گشتیم و حس واقعی یک ۲۲۰ Cabriolet A را با گوشت و پوست خود لمس کردیم.

در پایان از آقای «کلایه» که در نگهداری شایسته این خودرو تلاش زیادی کرده‏‌اند تشکر می‏کنیم و نیز از آقای «امیر حسین نمازیان» نیز که در این آزمایش کمک‏‌های زیادی به ما رساندند نیز قدردانی می‏‌کنیم.

گالری تصاویر مرسدس‌بنز کابریولت ۲۲۰ A مدل۱۹۵۴

در اینجا از کلیه هموطنانی که مالک خودروهای قدیمی هستند و تمایل دارند خودروشان در مجله ماشین معرفی گردد درخواست می‏‌شود با دفتر مجله ۸۸۵۲۸۰۱۸ تماس حاصل کنند.

 

S
Leave A Reply

Your email address will not be published.